wtorek, 4 marca 2014

     W tym tygodniu ominęło mnie "Wypiekanie na śniadanie". Byłam dosyć zajęta i z głowy mi wypadło wspólne pieczenie. Za co przepraszam. Ale oglądając wypieki dziewczyn (o tu można zajrzeć), stwierdziłam, że jednak muszę nadrobić przepis. ;) 
        Chleb jest pyszny, choć nieco czasochłonny. Ale zapewniam, że warto poświęcić mu kilka godzin. Przepis zaczerpnięty został (z niewielkimi zmianami) z bloga Bea w kuchni, a pochodzi z książki Emmanuel Hadjiandreou "How to make bread". Dodam, że uwielbiam przepisy rozpisane na szklanki i łyżki. 
Chleb czekoladowy na zakwasie 
Składniki:
2/3 szklanki aktywnego zakwasu (użyłam żytniego),
szklanka ciepłej wody,
2 i 2/3 szklanki mąki chlebowej (użyłam 720 i 820),
szklanka rodzynek koryntek (najlepiej namoczonych na noc),
1/3 szklanki posiekanych orzechów włoskich,
2/3 tabliczki mlecznej czekolady (dobrej jakości),
2 i 1/2 łyżki gorzkiego kakao.

1. W dużej misce wymieszać zakwas z wodą.
2. Dosypać mąkę, sól i kakao. Wymieszać. Następnie dodać orzechy, rodzynki i posiekaną czekoladę. Wymieszać, aż składniki dokładnie się połączą.
3. Przykryć i odstawić na 10 minut.
4. Wyrobić ciasto: naciągnąć kawałek ciasta z brzegu i przycisnąć go do środka (tak jakby składać w kwiat). Czynność powtarzać z każdej strony miski.
5. Przykryć i odstawić na kolejne 10 minut. 2 razy powtórzyć czynność z punktu 4.
6. Gdy ciasto podwoi swoją objętość, należy je odgazować. W tym celu uderzamy kilka razy pięścią w środek ciasta.
7. Ciasto wyłożyć na stolnicę obsypaną mąką. Podzielić na dwie, równe porcje. Uformować dwa bochenki (mogą być okrągłe).
8. Zostawić do wyrośnięcia na kilka godzin (od 3 do 6 w zależności od aktywności zakwasu). Po tym czasie ponacinać bochenki.
9. W piekarniku ustawić ceramiczne naczynie z wodą i rozgrzać piekarnik do 240 stopni (ok. 8 minut).
10. Zmniejszyć temperaturę do 200 stopni (wyjąć naczynie z wodą). Włożyć chleb. Piec 35 minut. Wystudzić na kratce.
11. Dobrze upieczony chleb powinien wydawać głuchy odgłos, gdy stuknie się go w spód.


Smacznego! 

     Choć nie zdążyłam dołączyć do akcji, polecam wypieki innych blogerek, które dostępne są na stronie fb akcji: klik!

Tagged: , , , ,

1 komentarz: